شما اینجا هستید

پیغام هشدار

با ثبت نام به عنوان سردبیر مطبوعه می توانید نسخه کامل این محتوی را خریداری کنید. برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید.
نویسنده: 
تعداد کلمات: 
1346
تعداد خرید های قبلی: 
0

هواپیماهایی که دردسرساز شدند

حوزه خبری: 
اقتصادی
موضوع پرونده: 
اقتصاد در دولت یازدهم

مطلب پیش رو خریدهواپیما توسط دولت یازدهم را براساس آمار و مستندات مورد نقد و ارزیابی قرار می دهد.

در بخشهایی ازین نوشتار می خوانید:

".... مهم ترین و اولین مسئله قابل طرح در این حوزه شاید حجم قرارداد باشد. وزیر محترم راه و شهرسازی به عنوان بالاترین مقام مسئول در همین زمینه گفته است:« توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود ۱۱۸ فروند، با ATR برای دریافت ۲۰ فروند و با بوئینگ برای خرید ۱۰۸ فروند هواپیما است که باید طی ۸ سال به ایران تحویل داده شوند.» بنا بر یک آمار رسمی، تا ابتدای سال 94، تعداد ناوگان هوایی فعال کشور در 23 شرکت هواپیمایی دولتی و خصوصی،  تنها 146 فروند بوده است. ما اما حالا قرار است به یکباره 246 هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه کنیم. از این نظر، قراردادهای خرید هواپیمای ایران را از لحاظ حجم مالی و تعداد هواپیما، تنها می توان با کشورهای هند و چین مقایسه کرد. چین در سال 2015، طی قراردادی با ایرباس، بر سر خرید 117 فروند هواپیما به ارزش 17 میلیارد دلار به توافق رسید. در همین سال، کشور هند نیز، قراردادی به ارزش 26.6 میلیارد دلار را برای خرید 250 فروند ایرباس به امضا رسانده است. حجم مالی قراردادهای ما البته از هر دوی اینها بالاتر است.

ارزش مالی قرارداد وزارت راه با ایرباس، بیش از 10.5  میلیارد دلار و ارزش قرارداد با بوئینگ به بیش از 20 میلیارد دلار می رسد. اگر ارزش قرارداد بسته شده با ATR هم حدود 5 میلیارد دلار تلقی شود، ایران مجموعاً نزدیک به 36 میلیارد دلار صرف خرید هواپیما خواهد کرد. سوال اول در همین زمینه می تواند این باشد که آیا ما زیرساخت لازم برای پذیرش این حجم از هواپیما را در سطح کشور داریم؟ واقعیت این است که کارشناسان بیطرف حوزه حمل و نقل هوایی کشور، تردیدهای جدی را در این زمینه ....."

X